Mores van de Vereeniging van Handelaren Groningen Anno 1847

Yvonne den Burger Historie

Groningen, 19 september 2022

Het woord “mos” (meervoud mores) komt uit het latijn en betekent “ongeschreven regel of gebruik dat binnen een bepaalde context geldt”. De mores van onze Vereeniging zijn dus de thans geldende ongeschreven regels. “Ongeschreven”, omdat gebruiken per definitie tijdbepaald en derhalve aan voortdurende verandering onderhevig zijn. Zei de beroemde schrijver Giuseppe Tomasi di Lampedusa vrij vertaald niet reeds in zijn postuum gepubliceerde roman Il Gattopardo: “Als we willen dat alles blijft zoals het is, moeten we alles veranderen”?

Mores zijn dus ongeschreven regels, maar toch zijn zij in 2012 aan het papier toevertrouwd (Jubileumuitgave 165 jaar) en is in de ALV bij herhaling gevraagd dat nogmaals voor de website te doen. De editie van 2012 zou daartoe klakkeloos kunnen worden gekopieerd, maar dat stuk is het beste bewijs van de stelling dat mores aan verandering onderhevig zijn. Dus wat te doen?

Het bestuur heeft besloten zich te beperken tot het opschrijven van de gewoonten of zo u wilt tradities die bepalend zijn voor de sfeer binnen de Vereeniging en wat het bestuur betreft wel onveranderd in stand zouden moeten blijven:

• Het bestuur zorgt dat ieder jaar voldoende evenementen worden georganiseerd om aan het statutaire doel van de Vereeniging te voldoen en dat daarbij de goede balans tussen het bevorderen van sociaal-economische contacten tussen leden en derden enerzijds en het deelnemen aan discussie betreffende het economische belang (van Noord‑Nederland) anderzijds wordt bewaakt.
  • Bij avondbijeenkomsten en bestuursvergaderingen wordt een heildronk uitgebracht doordat op aangeven van de voorzitter een ieder “Handelaren, Handelaren, Handelaren” scandeert.
  • Jaarlijks wordt in ieder geval een Heerendiner op een geheime locatie georganiseerd, waar nieuwe leden zich voorstellen en een licht scabreus verhaal vertellen.
  • Het bestuur besluit over de toetreding van nieuwe leden.

Het bestuur wordt de facto door coöptatie samengesteld. Tijdens de Nieuwjaarsbijeenkomst wordt afscheid genomen van vertrekkende bestuursleden en nieuwe bestuursleden aangekondigd c.q. welkom geheten door hen de bestuurspenning om te hangen.

Het Bestuur van de Vereeniging van Handelaren